Veebiarendus – kuidas hinnata veebiarendaja kvaliteeti?

17. märts 2021
5
Minutit lugemiseks

Tihtipeale on vaja otsustada, millist partnerit veebiarenduses eelistada. Kui hind ja muud elemendid võivad kattuda ja otsustamine on keeruline võib appi tulla kvaliteedi mõõtmine. Kvaliteedi mõõtmine just rohujuure tasandil. Milline on arendaja kvaliteet konkreetselt programmeerimisel. Kuidas seda siis mõõta veebiarendaja kvaliteeti?

Test #1: W3C standardi mõõtmine

Mida näitab?
Näitab kui palju arendaja jälgib veebistandardeid.

Selle mõõtmiseks klikkige järgneval lingil: W3C validator. Avanevasse aknasse kirjutage kodulehe aadress, mida soovite kontrollida. Peale seda klikkige lihtsalt nupul Check. Toimub väike protsessimine ning peale protsessi kuvatakse tulemused results real. Kui ühtegi viga ei leitud, on sõnum roheline. Kui leiti vigu, on teade punane koos vigade arvuga ja lisaks on kuvatud ka nn. hoiatused kollasega. Ideaalne variant on, kui vigu ei leitud. Paratamatult aga tänapäeval kasutatakse erinevaid valmismooduleid, mida siis vastavalt kliendile kohendatakse ja mõningad vead võivad ikkagi sisse jääda ning lisaks võivad rolli mängida ka uuendused veebistandardites jms. Marketing Sharks on enda jaoks seadnud eesmärgi, et eridisaini ehk rätsepalahenduste puhul kodulehe lansseerimise hetkel on vigade arv 0-5. Template ehk valmislahenduste puhul on kuni 25 viga ka veel OK. Kui aga vigu on juba sadades, siis see ei kannataks isegi enam kriitikat.

Test #2: Internetilehitsejate ehk browserite test

Mida näitab?
Näitab kas kodulehekülg on toimiv erinevates internetilehitsejates.

Testimiseks on saadaval palju erinevaid tööriistu nii tasulisi kui ka tasuta. Ning alati on võimalik testida käsitsi ehk reaalselt proovides erinevaid lehitsejaid.

Marketing Sharks kasutab vajadusel Sauce Labs-i kui ka manuaalset meetodit. Testides tuleks jälgida väljanägemist erinevates lehitsejates ehk kas kõik elemendid on omas kohas ja kas kõik funktsionaalsused toimivad korralikult.

Lihtsam ja käepärasem variant oleks lihtsalt ise proovida erinevates lehitsejates kodulehekülge testida manuaaselt.

Test #3: Seadmete test

Mida näitab?
Kas leht on toimiv erinevates nutiseadmetes ja arvutites. Lisaks võimalik kontrollide skaleeruvust ja selle toimimist.

Testimiseks on samuti saadaval erinevaid tööriistu. Kuid kõige kindlam on testida käsitsi.
Marketing Sharks kasutab siin käsitsi meetodit ehk tahvelarvuteid, nutitelefone ja sülearvuteid. Nagu lehitsejate testis nii ka siin tuleks jälgida väljanägemist ja funktsionaalsust.

Test #4: Veebilehe kiirus

Mida näitab?
Kui kiiresti leht avaneb.

Testimiseks on vaja kasutada sõltumatuid allikaid kuna kiirus on seotud nii seadme enda kui ka asukohaga samuti mõjutab kiirust internetiteenuse pakkuja. Lisaks mõjutab kiirust, kas arendatakse valmisdisainil (template) või eridisainil (räpsteplahendus) veebi.

Tööriist #1: Google Webspeed
Annab hinde 0 kuni 100 skaalal. Mida suurem on number seda parem. Keskmine tulemus on 50 ja kui tulemus kipub alla selle minema on leht liiga aeglane ning tekitab külastajates frustatsiooni. Kaudselt mõjutab ka see element kodulehe nähtavust otsingumootorites.

Tööriist #2: GTmetrix
Annab hinde A kuni E nagu koolis. Ja hinnete loogika on samuti sarnane kooliga. Kui saate A on kõik super kui E on asi ikka väga kehva.

Testimiseks on veel lisaks mitmeid erinevaid võimalusi aga need on peamised, mis annavad väikese ülevaate arendaja portfooliost ja tema kvaliteedist.

Test #5: Otsingumootorite sõbralikkus (SEO)

Mida näitab?
Kas strateegiline partner omab teadmisi ka turundusest või on lihtsalt arendaja.

Kõige lihtsam on teenusepakkujat ehk arendajat guugeldada tema enda teenustega. Kodulehe tegemine, kodulehe arendus jms. märksõnad google otsingusse ja sealt selgub tõde. Arendajad, kes ainult arendamisest lähtuvad ei tee tavaliselt liigutusi selles suunas, et klient ka kodulehe või arenduse näol lisakasu saaks – näiteks elementaarsete turundusmeetodite kasutamisel nagu SEO standard jt. See jällegi aitab valida õiget partnerit, kas soovite ainult arendajat või strateegilist partnerit, kes turunduslikult kaasa mõtleb ja tegutseb.

Test #6: Kopeerija versus ise kirjutaja 

Mida näitab?
Kas arendaja kasutab enamuses omas töödes teiste töid või loob ka ise midagi nullist.

Tänapäeval on kodulehe arendus viidud halduse osas üsna lihtsaks ning tihti ei olegi vaja koodi ise kirjutada. Algajad ning vähese kogemusega arendajad reeglina nii toimetavadki. Kogenumad digiagentuurid teavad, et kvaliteet on ikkagi enda loomes, mitte teiste loomes. Loomulikult mingis osas ei ole mõtet jalgrattaid leiutada, aga keerukamate ning mahukamate projektide puhul on esmatähtis asju lahendada oma peaga, mitte teiste peaga. Kontrollida lihtinimesel on seda raske – lihtsam on küsida teenusepakkuja käest näha nende keerukamaid töid.

Test #7: Kas kasutajamugavus ja disain on läbi mõeldud

Mida näitab?
Kas arendaja on lihtne koodikirjutaja või on nende meeskonnas ka pädevad kasutajamugavuse spetsialistid, kes igast tööst maksimumi välja soovivad tuua.

Lihtne kogemus esimese 3 sekundiga peaks tekitama lehel tunde, et te saate kiiresti ja mugavalt oma eesmärgi seal lehel täidetud ja teil on kõik arusaadav ja mõnus. Kui aga arendaja tehtud tööde osas on lehti, kus ei saa täpselt aru, millega tegu või kuidas kuhugi jõuda või ostuprotsess või kontaktivõtt on ebameeldib – ei ole kasutusmugavuse spetsialisti kaasatud ning päris suur hulk potentsiaalseid päringuid ja oste jääb sellel lehel saamata.

Test #8: Kas projektijuht on kaasatud

Mida näitab?
Kas arendaja on ise kõik ühes või on ka nendepoolt projektijuht kaasatud, kes seisab hea selle eest, et arendus oleks õigeks ajaks valmis ning hästi tehtud. Projektijuht on reeglina üks tähtsamaid lülisid kogu protsessis. Hea projektijuht on eduka projekti alustala. See on liiga tihti alahinnatud element ning kliendid hindavad seda alles peale hea kogemuse saamist. Projektijuht vastutab, et töö ei läheks puudulikuna üles, et tähtaeg pädeks, et arendajad oleksid motiveeritud ning teeksid õiged asju õiges järjekorras – ühesõnaga väga oluline lüli. Viis kuidas seda valideerida – lihtsalt küsida teenusepakkuja käest, kas ja millisel moel on neil projektijuht kaasatud.

Test #9: Kas epoe toodedel on piirarv

Mida näitab?
Kvaliteetne digiturundaja suudab ka 25 000 tootega epoe arendada selliselt, et kiirus ja kasutajamugavus oleksid head.

Marketing Sharks-i portfoolios on täna ka rätsepalahendusena arendatud epood, kus on tooteid koos variatsioonidega 50 000. See on müüt, et WordPressile ei saa luua epoodi, kus on üle 1000 toote. Küll aga on hästi oluline, et arendus oleks tehtud rätsepalahendusena kuna valmislahendusele tehtud epoe kiirus võib jääda tänapäeva kärsitu kliendi jaoks aeglaseks.

Autorist lähemalt

Tanel Taluri

Tanel on üle 24 aasta tegutsenud IT valdkonnas. Tema eelnev kogemus IT kasutajatoes, müügitöös, projekti- ja ärijuhtimises aitab näha valdkonna tervikpilti. Tema üheks kireks on just uute internetiturunduse tööriistade testimine. Vabal ajal meeldib talle käsitööõlut pruulida ning kui väga igav on, siis käib ta jooksmas.

KOHTUMINE?

Tule personaalsele konsultatsioonile