Kirjatüüpidele ehk “typeface”-le osustatakse disainimaailmas sama suurt tähelepanu kui fotograafiale ja graafilisele disainile visuaalses aspektis. Tihti aga peetakse kirjatüüpe ebaoluliseks ja valitakse sama suva järgi nagu toalille aknalauale- teatakse, et ta peab olema, temale tuleb leida asukoht/ otstarve, ta omab esteetilist väärtust aga keegi õieti ei tea, mis väärtus tal tegelikult on ning et kirjastiil mõjub alateadlikult sama salakavalalt kui palgatud miljon-dollari-naeratusega supermodell.
Kirjatüüpide loojad nimetatakse type designers’teks, kes joonistavad iga üksiku tähe välja käsitsi paberil, lihvides tulemust aastaid. Tuntuimad kirjatüübid (Ariel, Times New Roman, Verdana, Helvetica, Courier, Lucida Sans jne.) on olnud tõelised kunstiobjektid nende disaineritele, kes viimistlevad nii suuri- kui väikeseid kirjatähti millimeetrise täpsusega. Digitaalses tüpograafias tuntakse uute kirjatüüpide leiutajaid eelkõige fontide arendajatena ja fontide disaineritena, kes oma disainis püüavad leiutada seda järgmist IT-kirjatüüpi.
Disainerite parim sõber
Kõigi IT-kirjatüüpide ema, Helvetica, on olnud trükimaailma lemmiklaps juba üle poole sajandi. Helvetica nägi ilmavalgust aastal 1957 Šveitsi kirjameistrite Max Miedingeri ja Eduard Hoffmanni poolt, kellele anti ülesandeks luua uudne sans-serif ehk “ilma jalgadeta” fondiga kiri. Nüüdseks maailma tuntuim kirjastiil pidi algselt konkureerima ühe teise populaarse kirjatüübiga- Akzidenz-Groteskiga. Oli vaja luua uus typeface, mis oleks sama selge, mitmekülgne ning puhaste joontega, et meeldida nõudlikule Šveitsi turule.
Helveticat võib kahtlemata pidada kõige ülekasutatumaks typeface’ks üldse. Siiski, ei saa keegi vastu vaielda Helvetica geniaalsuses: ta toimib nii suures kui väikeses suuruses, sobib kasutamiseks formaalse ja mitteformaalse alatooniga tekstides, Helveticaga tekst on alati loetav vaatamata värvide kontrastile ning ta mõjub modernsena ka aastakümneid hiljem. Helvetica universaalsusest annab paremini aimu tema kuulsusrikas kliendibaas, kes on usaldanud talle isegi aukohase ülesande ilutseda antud brändide logodes.
Kirjatüüpide tugevus disainis
Kirjatüüpide mitmekülgsus on piiritu. Kuna kirjatüübid on vastavas seoses teksti sõnumiga, jõuab kirjutatu statement, slogan, reklaamtekst, tutvustus etc. kindlamini sihtrühmani läbi oskusklikult valitud kirjatüübi. Ehk kui tahad, et sõnum inimeseni jõuab, mängi pigem kirjatüübiga, mitte piltide ega värvidega. Tuntud brändide seas on hetkel popp leiutada täiesti uus kirjatüüpe, palgates kirjastiili loomiseks parimaid maalrid ning arvutigraafikud. Põhjuseks on tulemuse unikaalsus, sest kirjastiile on raske üks-ühele kopeerida, igal õigel disaineril on ju oma kordumatu käekiri.