Kui teie konkurent teie kodulehte musta SEO-ga ründab?

19. jaanuar 2017
4
Minutit lugemiseks

Tihti ei teatagi (just kliendi poole pealt), et on olemas meetodid, mis tõstvad kiirelt kodulehe nähtavust otsingumootorites. Seda meetodit nimetatakse black hat meetodiks ehk mustaks SEOks. Mis tähendab, et see meetod ei ole aktsepteeritud Google otsingumootori poolt. Teisisõnu on see illegaalne. Ja kui teed pätti – saad varem või hiljem karistada.  Karistamine Google poolt üldiselt tähendab seda, et te kaotate kõvasti oma kodulehe nähtavust otsingutulemustes.

Kodulehe optimeerimine oma olemuselt on otsingumootorite tulemustes paremate positsioonide saavutamine ja selle nimel on palju vaeva vaja näha. Toota sisu, korrastada kodulehe struktuuri, koodi, jpm. Teha leht selliseks oma sisult ja vaimult, et teid hakatakse jagama ja soovitama kui oma ala eksperti. Tekib nn. naturaalne tagasilinkimine teie lehele. Ja loomulikult keegi ei keela ka enda lehte erinevates kohtades jagamast nagu kollased kataloogid, eriala foorumid ja paljud teised kohad. Ja see kõik võtab aega ja ressurssi.

Lisaks on olemas ka hall ala. Ala, mis kompab musta SEO piire aga päris must ei ole. Sellel alal käib kassi-hiire mäng. Kui tuleb algoritmi muudatus Google poolt, tulevad ka reageeringud halli ala poistelt. Halli SEO-d kasutatakse tavaliselt globaalsetel turgudel ja turgudel, kus konkurents on no ikka päris palju karmim võrreldes Eestiga. Ehk seda teevad minu arvamusel enamuses suuremad SEO agentuurid – vastasel juhul nad lihtsalt kaua ei suuda oma kliente hoida. Siin pannakse rohkem rõhku lehe välisele poolele. Lehele tekitatakse häid tagasilinke, mis on autoriteetsed ja aitavad jõuda pildile kiiremini. Defineerimisi on siin väga palju erinevaid. Minu definitsioon hallile oleks selline: hall SEO on tagasilinkide ehitamine manuaalselt ja kontrollitult autoriteetsetesse allikatesse, mida on võimalik halva mõju korral eemaldada. Ja nagu mainitud enamuses riikides on vaja seda teha kuna ainult sisutootmisega ja hea lehega kaugele ei jõua.

Must SEO on nagu ka hall SEO orienteeritud lehe välisele poolele ehk tagasilinkidele. On ka lehe sisemisi võtteid, kuid tänu Google arengule on need täna juba mõttetud ehk neid tänapäeval enam ei kasutata. Väliselt tähendab siis see antud juhul seda, et tekitatakse suurel hulgal tagasilinke kontrollimatutest allikatest. Tihti ostetakse neid suhtelise odava raha eest kuskilt kolmandast maailmajaost või võrgustikust. Probleem tekib, et needsamad allikad on nagu konveierid. Kui teile tekitatakse tagasilink siis ka sajale teisele teenuse tellijale tekitatakse sealtsamast tagasilink. Alguses on tulemused head teie nähtavus paraneb kiirelt ja jõudsalt. Peale Google reageeringut aga kukute juba positsioonidelt rohkem alla kui te alguses olite ja mitte kinnitamata allikatel sildistab Google teid kui ebaausate võtete kasutajat ja oma mainest te ilmselt lahti ei saagi.  Ehk kriminaal üldjuhul jääb kriminaaliks.

Internetis on leitavad mitmed artiklid, kus kirjeldatakse olukordi milles on mingi koduleht karistada saanud just musta SEOd tehes.

Eestis? Jah tean enda praktikas kahte lehte, mis on saanud Google poolt karistatud just seetõttu, et pingutasid vähe üle paremate otsingupositsioonide saamise pärast. Üks neist oli ühe mööblifirma osaniku perepoeg, kes valgele taustale valge kirjaga märksõnasid meeletus koguses kirjutas. Teine oli raamatupidamisfirma, kes tellis SEO tööd agentuurilt (Eestist), kes vahendas mustasid linke läbi SAPE võrgustiku. Viimane leht rallis ennem 2 aastat kui pildilt kadus. Seega Eesti ikkagi päris koppel pole kuhu Google ei viitsi oma ressurssi raisata. Igaks juhuks mainin ära ka, et esimene neist soovis “taastust” peale jama korraldamist – resultaat me ei suutnud enam seda lehte päästa. Teine neist oli lihtsalt ühe meie kliendi konkurent, keda jälgisime.

Eelmise aasta lõpus sai kas kurja konkurendi või kellegi teise poolt tekitatud Marketing Sharks-ile hunnikus tagasilinke. Pildilt on näha kuidas ca kuu ajaga on tagasilinkide arv kõvasti kasvama hakanud (pildil rohelised numbrid). Kas me oleme ise midagi selleks teinud – vastus EI. Esiteks pole tavaliselt kingsepal aega oma kingade tegeleda, teiseks meil on juba ammusest ajast suhteliselt hea nähtavus saavutatud – ehk meil puudub karjuv vajadus ennast parendada ja kliendid tulevad meil suures osas nagunii läbi referentside.

Analüüsides allikaid kus need lingid tulevad – suvalised kontrollimatud kohad. Ankursõnaks enamuste puhul “SEO”.

Mis on juhtunud meie positsioonidega?

 

Nagu pildilt näha “kodulehe tegemine” on ikkagi omas graafikus. Teisisõnu efekt ei ole veel kohale jõudnud. Sõnaga “SEO” ei ole võimalik isegi Eestis kuhugi jõuda kuna see on rahvusvaheline sõna ja tulemustesse tiritakse globaalsed tulemused. Järeldus, asjaga on seotud kas keegi asjatundmatu konkurent või on testib keegi Indoneesia koolipoiss oma uut spämrobotit.

Ehk siis midagi pole juhtunud ega muutunud meie jaoks. Aga nagu mainitud Eesti ikkagi pole päris koppel ja kunagi ehk saame ka vitsa selle eest, isegi kui me pole süüdi.

Mida teha?

Kuna sarnaseid olukordi on palju juhtunud on Google õnneks loonud vastava tööriista, millega saab pahasid linke eemaldada.

https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main

Kokkuvõtteks tahan öelda, et oma lehe lingiprofiili jälgimine on oluline – tihti kuri konkurent või mõni rikkiläinud spämmi/SEO programm pommitab teie lehte ja ilma reageerimiseta võite kaotada kõvasti lehe nähtavust. Vajadusel saate oma pahad lingid eemaldada ja taastada oma varasema nähtavuse.

Vajadusel saate ka kohe osta SEO teenuse – meie e-poest.

Autorist lähemalt

Tanel Taluri

Tanel on üle 24 aasta tegutsenud IT valdkonnas. Tema eelnev kogemus IT kasutajatoes, müügitöös, projekti- ja ärijuhtimises aitab näha valdkonna tervikpilti. Tema üheks kireks on just uute internetiturunduse tööriistade testimine. Vabal ajal meeldib talle käsitööõlut pruulida ning kui väga igav on, siis käib ta jooksmas.

KOHTUMINE?

Tule personaalsele konsultatsioonile