Tulevikureklaam, lähemal kui me arvame?

01. oktoober 2013
2
Minutit lugemiseks

Me kõik oleme näinud Google’i otsingutulemuste kohal kollaselt ümbritsetud Adwords reklaamid. Ka erinevatel lehtedel surfates leiame hulgaliselt Google’i pakutud reklaame, mis on tekitatud kasutaja veebiharjumusi ja asukohta arvestades. Seda kõike selleks, et firmad võimalikult optimeeritult saaksid oma reklaame suunata õigele sihtrühmale, et vastav sihtrühm külastaks tema kodulehte. Kuid mitte nii kaugel tulevikus võib saada sellest süsteemist palju sügavam ja veelgi täpsem teadus.

Milline võiks olla suunatud reklaami järgmine tase – kuidas arendada tehnoloogiat veel kaugemale, et firmad saaksid oma kulutatud raha eest võimalikult palju tulu? Hoiatan kohe ette, et järgnevas lõigus ei taha ma mitte lugejaid paranoiliseks muuta, aga Londonis tuleb arvestada tõsiasjaga, et prügikastid jälgivad meid. Nn. ‘nutikad’ prügikastid (‘smart’ bins) võtavad kinni telefonide ja muude seadmete Wi-Fi signaalidest ning loevad selle andmeid ilma, et omanik ise seda teaks. Seda juhtub aga massiliselt – ühe nädala jooksul ‘püüdsid’ prügikastid andmeid 4,009,676 seadmeilt (ajalehe The Independant andmetel). Igalt seadmelt loeti selle anonüümne MAC-aadress ning jälgiti selle seadme liikumist. Selle süsteemi põhimõtteks on, loomulikult, tuua kasutajale reklaame, mis oleksid täpsemad ja aktuaalsemad kui kunagi varem.

Mõtte algatajaks on idufirma nimega Renew London. Mõtteks oli kasutada saadavaid andmeid selleks, et uurida kus poodides käiakse, kui kaua seal ollakse ja kui lojaalsed ollakse sellele poele. Aga tulevikus on võimalus, et see tehnoloogia areneb veelgi kaugemale – kujutage ette, et ostate hommikusööki oma tavalisest erinevas kohvikust, ning hetk peale seda ilmub teie ekraanile teie lemmikkohviku soodusreklaam. Kuna MAC-aadress on anonüümne, ei lenda teie personaalsed isikuandmed laias maailmas ringi – loetakse ainult kus liigutakse, mitte kes liigub. Selle põhjal valitaksegi liikumisharjumuste järgi reklaame, mis oleksid sobivaimad. Ainus, mida on võimalik identifitseerida, on telefoni valmistaja, mille põhjal saavad teised telefonifirmad reklaame luua.

Kokkuvõtteks, tulevikus hakatakse kasutama pärismaailmas meie andmeid samamoodi, kui neid kasutatakse juba täna internetis. Kogutakse anonüümseid andmeid, millelt saab lugeda vaid liikumismustreid, ning isikuandmetele ligipääsu ei ole. Muidugi on võimalus ka oma Wi-Fi väljas hoida, et olla selle vastu immuunne, aga kogutud andmete hulk näitab, et paljud inimesed seda ei tee.

Mida arvate teie sellisest tehnoloogiast? Kas see oleks liiga pealetükkiv, või ei ole teil sellest ei sooja ega külma? Kindel on vaid üks – firmadele, kes soovivad võimalikult täpselt oma tooteid ja teenuseid reklaamida, on see erakordselt võimas tehnoloogia. Lisage oma arvamus kommentaaridesse või kommenteerige meie Facebook’i lehel. 

Autorist lähemalt

Tanel Taluri

Tanel on üle 24 aasta tegutsenud IT valdkonnas. Tema eelnev kogemus IT kasutajatoes, müügitöös, projekti- ja ärijuhtimises aitab näha valdkonna tervikpilti. Tema üheks kireks on just uute internetiturunduse tööriistade testimine. Vabal ajal meeldib talle käsitööõlut pruulida ning kui väga igav on, siis käib ta jooksmas.

KOHTUMINE?

Tule personaalsele konsultatsioonile